Φορέας:Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Γενική Γραμματεία Υποδομών Συμβούλιο Δημοσίων Έργων-Τμήμα Κατασκευών
Θεσσαλονίκη, 18.9.2016
Αρ. πρωτ.: 1060
ΠΡΟΣ:
Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων
Γενική Γραμματεία Υποδομών
Συμβούλιο Δημοσίων Έργων-Τμήμα Κατασκευών
Ομάδα Εργασίας 1 (Κατασκευές)
(υπόψη κ. Μιλένας Κόντου)
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:
- κ. Χρήστο ΣΠΙΡΤΖΗ
Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων
Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε – ΤΚ 101 91, ΠΑΠΑΓΟΥ
email: ypourgos@yme.gov.gr
FAX: 210-6508085
- κ. Γιώργο ΔΕΔΕ
Γενικό Γραμματέα Υποδομών
email: secretary.ggy@ggde.gr
FAX: 210-6462565
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
κ. Αντώνιο Κοτσώνη
Πρόεδρο Συμβουλίου Δ.Ε.-Τμήμα Κατασκευών
Χ. Τρικούπη 182-11471 ΑΘΗΝΑ
email: Sde.tk.ggy@gmail.com
FAX: 210-6449790
ΘΕΜΑ: Απόψεις και προτάσεις για την ΥΑ της παρ. 6 του άρθρου 118 του ν. 4412/2016
ΣΧΕΤ.: 1. Η με αριθ. πρωτ. 5996/2.9.2016 απόφαση Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων
- Το με αριθ. πρωτ. Κ/261/6.9.2016 έγγραφο του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων-Τμήμα Κατασκευών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων
Σε συνέχεια των παραπάνω (1) και (2) σχετικών σας αποστέλλουμε τις παρακάτω απόψεις και προτάσεις του Συλλόγου Μελετητών Δημοσίων Έργων Κεντρικής Μακεδονίας σχετικά με την υπουργική απόφαση της παρ. 6 του άρθρου 118 του ν. 4412/2016, σύμφωνα με την οποία:
«Με κοινή απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και των κατά περίπτωση, καθ’ ύλην, αρμοδίων Υπουργών, ρυθμίζονται τα ειδικότερα ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία και διαχείριση του ως άνω ηλεκτρονικού συστήματος, στις τεχνικές προδιαγραφές της εφαρμογής του, στους όρους και στις τεχνικές λεπτομέρειες διασύνδεσής του με άλλες εφαρμογές (ΚΗΜΔΗΣ κ.α.), στους όρους και προϋποθέσεις πρόσβασης και χρήσης καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.».
Όπως προκύπτει από το περιεχόμενο της παραπάνω παραγράφου τα ζητήματα που θα πραγματεύεται η υπουργική απόφαση της παρ. 6 του άρθρου 118 αφορά σε διαδικαστικά θέματα λειτουργίας του κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος κληρώσεων. Επί των ζητημάτων αυτών δεν κατατίθενται από τον ΣΜΕΔΕΚΕΜ απόψεις και αναμένεται η έκδοση του σχεδίου υπουργικής απόφασης της ομάδας εργασίας, προκειμένου να διατυπωθούν ενδεχομένως σχόλια και παρατηρήσεις.
Ωστόσο, θεωρούμε απαραίτητο και κρίσιμο να καταθέσουμε τις παρακάτω προτάσεις αναφορικά με το σύστημα ανάθεσης του άρθρου 118 «Απευθείας ανάθεση»:
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Απαιτείται έκδοση υπουργικής απόφασης η οποία θα καθορίζει λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του συστήματος της απευθείας ανάθεσης. Προς τούτο, απαιτείται προσθήκη παραγράφου με τη σχετική εξουσιοδοτική διάταξη στο άρθρο 118. Η υπουργική απόφαση θα αφορά στα ακόλουθα θέματα:
α. Διαδικασία κατάρτισης του καταλόγου ενδιαφερομένων της παρ. 5 του άρθρου 118
Αναφορικά με το θέμα αυτό προτείνονται τα εξής:
α.1 Ο κατάλογος να είναι κοινός για μελέτες και παροχή τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών
α.2 Ο κατάλογος κατά κατηγορία μελέτης/παροχής υπηρεσίας ή έργου να συντάσσεται κατά γεωγραφικό διαμέρισμα (π.χ. κατά Περιφέρεια της χώρας) και όχι κατά φορέα.
Η διαδικασία αυτή μειώνει αισθητά τον αριθμό των καταλόγων στο σύνολο της χώρας, και, συνεπώς το σύστημα θα είναι περισσότερο εύκολο να λειτουργήσει. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό θα γίνεται μεγαλύτερη διασπορά των αναθέσεων, δηλαδή θα αναλαμβάνουν συμβάσεις περισσότεροι μελετητές, γραφεία μελετών, εργολήπτες και εργοληπτικές επιχειρήσεις. Τέλος, με τον τρόπο αυτό θα είναι σπανιότερη η ενδεχόμενη αποτυχία σύστασης καταλόγου λόγω έλλειψης αριθμού ενδιαφερομένων (λιγότεροι από τρεις).
α.3 Φορέας κατάρτισης των καταλόγων να είναι η οικεία Περιφέρεια ή Αποκεντρωμένη Διοίκηση (στη δεύτερη περίπτωση η Αποκεντρωμένη Διοίκηση θα καταρτίζει καταλόγους για κάθε μία από τις Περιφέρειες της αρμοδιότητάς της).
α.4 Η κατάρτιση των καταλόγων να γίνεται το 1ο δίμηνο κάθε έτους και η σχετική πρόσκληση να δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και στις ιστοσελίδες των φορέων κατάρτισης.
α.5 Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη διάταξη του εδαφίου 2 της παρ. 5 του άρθρου 118, που αφορά στις απαιτήσεις ειδικής τεχνικής ικανότητας που πρέπει να πληρούν οι ενδιαφερόμενοι για την εγγραφή τους στους καταλόγους.
Οι απαιτήσεις της ειδικής τεχνικής ικανότητας μπορούν να διαμορφωθούν όταν ο φορέας γνωρίζει το αντικείμενο και τη φύση της μελέτης. Συνεπώς, υπάρχουν δύο εναλλακτικές:
– Ο φορέας θέτει την ειδική τεχνική ικανότητα στην απόφαση του Οργάνου για την ανάθεση της μελέτης με το σύστημα του άρθρου 118 (επιλογή τρόπου ανάθεσης) και αν από την κλήρωση δεν προκύψει οικονομικός φορέας που διαθέτει την ικανότητα, επαναλαμβάνει την κλήρωση, τρεις φορές συνολικά, και στη συνέχεια αναθέτει τη μελέτη σε οικονομικό φορέα της επιλογής του.
– Κατά την κατάρτιση των καταλόγων τίθενται εκτός από τις 28 γενικές κατηγορίες μελετών, υποκατηγορίες, οι οποίες πρέπει να προσδιοριστούν εξαρχής, με συγκεκριμένο τρόπο (π.χ. για την κατηγορία μελετών 10: να υπάρχουν υποκατηγορίες: μελετών οδοποιίας, κυκλοφοριακών μελετών κ.λπ.). Οπότε η κλήρωση θα γίνεται μόνο μεταξύ των οικονομικών φορέων που καλύπτουν την ειδική αυτή απαίτηση του φορέα.
Είναι σαφές ότι αν επιλεγεί η πρώτη από τις παραπάνω περιπτώσεις, η τεχνική ικανότητα και η επιλογή του αναδόχου, πρέπει να ελέγχεται και να εγκρίνεται από τρίτο φορέα (π.χ. τεχνικό συμβούλιο).
β. Λειτουργία του συστήματος απευθείας ανάθεσης
Αναφορικά με το θέμα αυτό προτείνονται τα εξής:
β.1 Σε περίπτωση κατά την οποία δεν επιθυμεί την υπογραφή της σύμβασης ο οικονομικός φορέας που κληρώθηκε, να έχει δικαίωμα να μην την αναλάβει και η κλήρωση να επαναλαμβάνεται μέχρι τρεις φορές. Αν δεν αποδεχθεί ούτε ο οικονομικός φορέας την υπογραφή της σύμβασης, η αναθέτουσα Αρχή να μπορεί να υπογράφει τη σύμβαση με οικονομικό φορέα της επιλογής της.
β.2 Αν οικονομικός φορέας δεν αποδεχθεί την υπογραφή της σύμβασης και την ανάληψη της μελέτης ή του έργου, να διαγράφεται υποχρεωτικά από τον κατάλογο και να μη λαμβάνει μέρος στις υπόλοιπες κληρώσεις του έτους, όπως γίνεται και στην περίπτωση υπογραφής της σύμβασης.
Εναλλακτικά στα β.1 και β.2: όταν η αναθέτουσα Αρχή αποφασίζει την ανάθεση μελέτης, αποστέλλεται email σε όλα τα μέλη του Μητρώου της αντίστοιχης κατηγορίας και αυτά υποχρεούνται εντός μικρού χρονικού διαστήματος (π.χ. 2 ημέρες) να απαντήσουν αν ενδιαφέρονται ή όχι για τη συγκεκριμένη μελέτη, οπότε η κλήρωση γίνεται μεταξύ των ενδιαφερομένων.
β.3 Ο έλεγχος του ορίου του ποσοστού 10% για την εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 118 θα γίνεται υποχρεωτικά με τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία πρέπει να προσδιορίζονται επακριβώς στην υπουργική απόφαση (π.χ. βεβαίωση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και της Οικονομικής Υπηρεσίας της αναθέτουσας Αρχής, στοιχεία του εγκεκριμένου προϋπολογισμού), κατά την πληρωμή της αμοιβής του αναδόχου, από τις αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές (Επίτροπος Ελεγκτικού Συνεδρίου κ.λπ.).
Παρακαλούμε να ληφθούν υπόψη οι παραπάνω προτάσεις μας και ζητούμε να παραβρεθούμε σε ειδική συνεδρίαση της ομάδας εργασίας σας, προκειμένου να εκθέσουμε και να υποστηρίξουμε τις απόψεις μας, όπως προβλέπεται από τα παραπάνω σχετικά.
Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι θα αποστείλουμε σύντομα στην ομάδα εργασίας προτάσεις σχετικά με την υπουργική απόφαση της παρ. 6 του άρθρου 188, της οποίας επίσης έχετε την αρμοδιότητα σύνταξης.
Με εκτίμηση
Η Πρόεδρος | Ο Γενικός Γραμματέας |
Μαρία Γρηγοριάδου
Πολιτικός Μηχανικός |
Γεράσιμος Καμπίτσης
Μηχανολόγος Μηχανικός |